“Bir dildeki sözlerin bütünü; söz hazinesi, söz dağarcığı, sözcük hazinesi, kelime hazinesi, kelime kadrosu, vokabüler” olarak tanımlanan söz varlığı, bireyler arası iletişim için çok önemlidir. Söz varlığı, aynı zamanda bireyin öğrenme yaşantısı boyunca depoladığı birikimi ifade etmektedir. Söz varlığının önemi sadece bununla sınırlı kalmayıp bireyin anlama ve anlatma becerisini de etkilemektedir.
Sözcük ile kavram arasında yakın bir ilişki mevcuttur. Sözcük söylendiğinde onu karşılayan kavram akla gelir. Bunun gerçekleşebilmesi için de bireyin o sözcüğün anlamına hâkim olması ve sözcükle ilgili kavramı gözünün önüne getirebilmesi, zihninde canlandırabilmesi gerekir.
Sözcük ve kavram zenginliği aynı zamanda düşünce zenginliğine işaret eder. İnsanın sözcük ve kavram yönünden zengin bir birikime sahip olması, düşüncede de zengin olmasını sağlar. Öğrencilerimiz için söz varlığını en verimli şekilde artırmayı ve kullanmayı sağlayacak ortam ise okullardır.
Dilimizin Zenginlikleri Projesi; okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır.
Bu sayede öğrencilerimiz dilimizin seçkin ve özgün eserlerini tanıyacak, eserlerimizde geçen sözcüklerin derinliklerini (çeşitli anlamlarını) öğrenecek; milletimizin kültürünü, birikimini, düşünce dünyasını ve hayat tarzını söz varlığımızın içinde yeniden keşfedecektir.
OKULUMUZDA:
Proje dilimizin söz varlığını yaşatmayı ve yeni nesillere aktarmayı hedeflemekte. Popüler kültürde yer bulmayan çoğu eseri, öğrencilerimize okutarak sözlük kullanımını aşılama çabası içerisindedir. Farklı etkinliklerle öğrencilerin sözcük dağarcığının zenginleştirilmesi ve kültürümüze ait birikimin aktarılması esas ulaşılmak istenen nokta.
Kasım ayının ilk haftasında faaliyetin hedef kitlesine uygun olarak tanıtım etkinlikleri yapıldı. “Sözlük Özgürlüktür” temasından hareketle öğrencilerimizin dilimizin seçkin ve özgün eserlerini tanımasına rehberlik edildi. Ayrıca eserlerimizde geçen sözcüklerin derinliklerini nasıl öğrenecekleri konusunda öğrenciler yönlendirildi. Öğrencilerimizin milletimizin kültürünü, birikimini, düşünce dünyasını ve hayat tarzını söz varlığımızın içinde yeniden keşfetmenin hazzını yaşamaları sağlandı.
Klasik eser okumaları faaliyeti çerçevesinde ilk olarak “Bilen Oturur” etkinliği gerçekleştirildi. Klasik eserler listesine (Ek 9) göre belirlenen belli eserlerden metinler alınarak sınıflarımızda anlamdaşlık üzerine semantik çalışmalar yapıldı. Böylece sınıftaki öğrencilerin çalışmaya etkin olarak katılması sağlandı. Tanıtım faaliyetleri kapsamında Ek 11’de verilen Lise Sözlük Listesindeki sözlüklerden bazıları sınıflara götürülerek tanıtılıp faaliyetler sırasında nasıl kullanılacağı anlatıldı. Sınıflarda sözlük ve klasik eserler listesindeki eserler öğrenciler tarafından hazırlanan panolarda sergilendi.